Перейти до основного вмісту
Digital State UA
Напрямок:
GovTech

Цифрова грамотність українців через освіту та технології

Дата та час публікації:
Час читання:
10 хв
Цифрова грамотність українців через освіту та технології

Цифрова трансформація змінює країни по всьому світу, і цифрова грамотність стала ключовим чинником економічного зростання, розвитку робочої сили та ефективності державного управління. Усвідомлюючи це, Україна реалізує амбітну стратегію з підвищення рівня цифрових навичок через розбудову публічної інфраструктури й державні освітні ініціативи. Використовуючи інноваційні платформи, нормативно-правові механізми та стратегічні партнерства, країна забезпечує формування цифрової компетентності як ключового активу для своїх громадян.

У статті наводиться аналіз комплексного підходу України до цифрової освіти, який координується Міністерством цифрової трансформації та Міністерством освіти і науки. Розглядаються ключові ініціативи, зокрема Дія.Освіта, IT-студії та CDTO Campus, що надають мільйонам українців необхідні цифрові навички для адаптації до динамічного ринку праці. Орієнтуючись на доступність, навчання впродовж життя та відповідність міжнародним стандартам, Україна задає новий рівень у сфері цифрової освіти та державних технологій (GovTech).

зйомки реклами Дія.Освіта
зйомки реклами Дія.Освіта
зйомки реклами Дія.Освіта
зйомки реклами Дія.Освіта
Номер активного слайду
1
Всього слайдів
2

Україна вже давно пишається іміджем країни з висококваліфікованими програмістами, і цей процес тісно пов’язаний з розвитком цифрової освіти. У сучасному суспільстві цифрова грамотність — це не просто навичка, а конкурентна перевага, яка стимулює інновації, економічну динамічність та трансформацію ринку праці. Для України це основа для відновлення економіки, готової до майбутнього, і технологічно розвиненого суспільства. Завдяки численним навчальним програмам, онлайн-курсам та іншим освітнім ініціативам українці мають доступ до сучасних навчальних програм у цій сфері. Згідно з інформацією від GovTech Обсерваторії Київського центру урядових технологій (Kyiv GGTC), сьогодні в Україні налічується щонайменше 22 освітні ініціативи в галузі GovTech.

З погляду державної політики, створення надійної нормативно-правової бази є ключовою передумовою для забезпечення глобальної конкурентоспроможності та сприяння сталому розвитку. В Україні ініціативи із цифрової грамотності, які очолюють Міністерство цифрової трансформації та Міністерство освіти і науки, відіграють важливу роль у зміцненні людського капіталу та забезпеченні громадян необхідними цифровими компетенціями.

З моменту свого заснування у 2019 році Міністерство цифрової трансформації України реалізує амбітну стратегію, спрямовану на залучення шести мільйонів громадян до програм розвитку цифрових навичок до 2024 року. Упровадження у 2021 році Рамки цифрової компетентності для громадян України, розробленої відповідно до європейської методології DigComp 2.1, стало важливим кроком в адаптації розвитку цифрових навичок до унікального соціально-економічного контексту України, сприянні трансформації ринку праці та підвищенні загальної якості життя.

Усвідомлюючи ризики, пов’язані з дефіцитом цифрових компетентностей, уряд України запровадив підхід до формування політики, заснований на даних, що забезпечує стратегічну відповідність розвитку цифрових навичок національним економічним пріоритетам та потребам ринку праці.

Міністерство цифрової трансформації України спільно з Фондом Східна Європа в межах програми EGAP провели соціологічні дослідження рівня цифрових навичок в Україні у 2019, 2021 та 2023 роках. Проведене у 2019 році стало першою соціологічною оцінкою цифрових компетенцій в історії країни. За його результатами 53% українців віком від 18 до 70 років мали рівень цифрових навичок нижче базового відповідно до методології Європейської комісії, а 15% взагалі не володіли цифровими навичками. Водночас лише 47% опитаних виявили зацікавленість у підвищенні цифрової компетентності.

Дослідження також виявило суттєві вікові відмінності: 66,1% українців віком 10–17 років мали цифрові навички на рівні «вище базового», тоді як серед старших вікових груп цей показник був значно нижчим.

Результати дослідження 2021 року засвідчили позитивну динаміку зростання цифрової грамотності: частка українців із рівнем цифрових навичок нижче базового зменшилася на 5,2% (або 1,42 млн осіб) до 47,8%, а кількість громадян, які не володіють цифровими навичками, скоротилася на 4% (або 1,09 млн осіб).

Дослідження 2023 року підтвердило тенденцію до зростання рівня цифрових навичок. Частка українців, чий рівень цифрових навичок є нижчим за базовий, зменшилася на 12,6% порівняно з 2019 роком — лише 40,4% мали низький рівень цифрових компетенцій проти 53% у 2019 році. Водночас 59,6% українців мали принаймні базовий рівень цифрової грамотності.

Частка українців, які зовсім не володіли цифровими навичками, зменшилася ще на 4%, а 93% дорослого населення України віком 18–70 років мали принаймні мінімальний рівень цифрових компетенцій.

Крім того, з 2019 року бажання розвивати цифрові навички зросло на 10,9% — тепер 58,3% українців віком 18–70 років зацікавлені в їх покращенні.

У січні 2020 року Міністерство цифрової трансформації запустило національну вебплатформу для підвищення цифрової грамотності та навичок — Дія.Цифрова освіта. Менш ніж за три роки досягнуто поставленої мети — залучити 6 мільйонів українців до програм цифрової грамотності.

У травні 2023 року реалізовано наступний етап еволюції проєкту Дія.Цифрова освіта — створення національної едьютейнмент платформи Дія.Освіта. Її мета — забезпечити прорив у цифровій грамотності, загальних навичках та компетенціях, що є актуальними в сучасному світі.

Дія.Освіта — це безоплатна онлайн-платформа, яка пропонує актуальні знання та практичні навички в галузі технологій. Вона надає навчальний контент у форматі: освітніх серіалів, симуляцій, тестів для визначення рівня цифрових чи підприємницьких навичок, кар’єрного орієнтування.

Основні цілі проєкту Дія.Освіта:

  1. Цифрова грамотність — переосмислений проєкт фокусується на кібергігієні та безпеці українців, особливо дітей, підлітків та людей елегантного віку, в онлайн-середовищі
  2. Популяризація концепції «навчання впродовж життя» (Lifelong learning) — постійне здобуття нових знань і розвиток навичок для адаптації до швидких змін у сучасному світі.
  3. Upskilling і reskilling — розвиток нових компетенцій та перекваліфікація, що дає змогу опановувати нові професії або підвищувати кваліфікацію в поточній сфері.

Деякі ключові функції вебплатформи:

  • Понад 370 безоплатних освітніх продуктів. Освітні серіали створюють незалежно від державного фінансування та поширюють через провідні відеоплатформи, як-от Megogo та 1+1 video, щоб забезпечити максимальну доступність для всіх українців. Крім того, ці серіали транслюються на численних регіональних телеканалах, що значно розширює їх охоплення. Для підвищення якості контенту та залучення ширшої аудиторії до виробництва залучають відомих публічних осіб, зокрема знаменитостей та інфлюенсерів.
  • Цифрограм — комплексний тест на цифрову грамотність, заснований на європейських стандартах. Близько 1,2 мільйона українців вже долучилися до тестування, а майже 1 мільйон (960 тисяч) успішно перевірили свої навички та отримали сертифікат. Є також окремі тести на цифрові навички для вчителів, державних службовців і медичних працівників. Після проходження тесту кожен отримує електронний сертифікат і може вдосконалювати свої цифрові навички на нижчому рівні, що сприяє підвищенню ефективності роботи.
  • Модуль симуляторів. У 2023 році запущено модуль симуляторів, який містить відеосценарії, що моделюють реальні робочі ситуації для найпопулярніших професій. Такі симуляції дають змогу користувачам застосовувати теоретичні знання на практиці, допомагаючи розвивати адаптивність та компетентність у різних професійних сферах.
  • Персональна траєкторія розвитку повного циклу для кожного користувача: від профорієнтаційного тесту, що допомагає зрозуміти сильні сторони та інтереси/тесту Ентреграм на підприємницьке мислення або тестів Цифрограм та Кіберграм на володіння цифровими навичками — до створення персонального освітнього серіалу, який користувач формує з усіх доступних матеріалів на платформі — до симулятора для імітації реалістичних професійних або життєвих сценаріїв — до дерева професій і каталогу вакансій від 5 найбільших національних сайтів пошуку роботи, які допоможуть обрати професійну галузь та надіслати резюме з освітніми сертифікатами на бажану посаду.
Валерія Іонан, заступник Міністра цифрової трансформації України з питань євроінтеграції. Дмитро Завгородній, заступник Міністра освіти і науки України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації
Валерія Іонан, заступник Міністра цифрової трансформації України з питань євроінтеграції. Дмитро Завгородній, заступник Міністра освіти і науки України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації

Проєкт Міністерства цифрової трансформації України та Міністерства освіти і науки України на платформі Дія.Освіта — IT-студії — заслуговує на особливу увагу. IT-студії — це цифрові освітні програми з інформатики для учнів і вчителів, орієнтовані на максимальну практичну підготовку та застосування навичок. Програма охоплює цифрову грамотність, медіакреативність, програмування та аналіз даних. Навчання відбувається за допомогою гейміфікації, проєктного підходу, методу запитань і відповідей та виконання проблемних завдань. З вересня 2023 року всі школи отримали доступ до матеріалів IT-студій.

Галина Пустова, директорка CDTO Campus
Галина Пустова, директорка CDTO Campus

CDTO Campus. Національна освітня ініціатива CDTO Campus відіграє ключову роль у системі цифрової освіти державного сектору. Вона спрямована на підготовку CDTO (Chief Digital Transformation Officer) — керівників цифрової трансформації та їхніх команд, які є цифровими лідерами в органах державної влади й місцевого самоврядування. Їх головна місія — упровадження цифрових реформ та реалізація інноваційних технологічних проєктів у сфері публічного управління. Програма містить навчання з GovTech, кібербезпеки та штучного інтелекту, адаптоване до сучасних викликів державного управління. Після завершення основного курсу навчання продовжується через спеціально розроблений мобільний застосунок CDTO Campus. Він забезпечує зручний, доступний та ефективний освітній процес у форматі «університету в смартфоні», пропонуючи інтерактивні завдання, симуляції реальних робочих ситуацій та автоматизоване відстеження прогресу.

Система освіти України розвиває цифрові таланти з раннього віку, забезпечуючи міцну основу для постійного вдосконалення навичок та підготовки учнів до змін на ринку праці. Всеукраїнська школа онлайн (ВШО) — це вебплатформа для дистанційного та змішаного навчання учнів 5–11 класів, а також для методичної підтримки вчителів. Платформа містить відеоуроки, тести, матеріали для самостійної роботи з 18 основних шкільних предметів (понад 3 500 уроків). Для вчителів розроблено рекомендації щодо організації змішаного та дистанційного навчання з використанням матеріалів платформи. Всеукраїнська школа онлайн створена Міністерством освіти і науки України під час кризи COVID-19. Повномасштабне вторгнення росії лише підкреслило важливість онлайн-освіти, адже багато українських школярів втратили можливість відвідувати навчальні заклади фізично. За останніми даними, платформою користуються понад 820 000 українців з більш ніж 80 країн світу.

Крім того, Міністерство освіти і науки України створило мобільний застосунок Вивчаю — не чекаю для учнів 1–4 класів. Застосунок ураховує вікові особливості й дає змогу учням вивчати математику та читання відповідно до шкільної програми в ігровій формі. Цей освітній контент можуть використовувати учні самостійно в умовах дистанційного навчання, а також вчителі для реалізації змішаного навчання.

Спільно до навчання (OsvitaNow) — важлива онлайн-платформа в умовах війни. Це безоплатний ресурс для вчителів та батьків, створений у партнерстві з ЮНІСЕФ Україна за підтримки Міністерства освіти і науки України. Платформа має на меті відповісти на всі запитання, що стосуються освіти, виховання та дозвілля дітей під час війни. Її оновлюють щотижня й доповнюють матеріалами на теми, як-от: форми освіти, що потрібно знати про вступ до ЗВО в Україні, умови оплати праці, якими мають бути канікули для вчителів.

Володимир Зеленський, Президент України
Володимир Зеленський, Президент України

Мрія — це перший державний освітній застосунок, який надає інструменти для організації навчального процесу для всіх його учасників: учнів, вчителів і батьків. Унікальність Мрії полягає в тому, що це повністю автономна інтегрована система, яка допомагає учням у всіх аспектах навчального процесу та позашкільної діяльності. Наразі застосунок запущено в пілотному режимі в 40 школах із шести регіонів України та міста Києва. Однак у наступному навчальному році застосунок стане доступним для всіх шкіл, які захочуть приєднатися. Мрія є повністю безоплатною для навчальних закладів. Вона матиме власну освітню інформаційну систему, яка буде під’єднана до державного реєстру Міністерства освіти і науки України.

Професійна освіта онлайн — це цифрова навчальна платформа, яка надає курси для учнів закладів професійної освіти та осіб, які претендують на професійну кваліфікацію. Під час повномасштабного вторгнення зарахування до професійно-технічних закладів поступово зростає. Понад 13 000 людей, зокрема внутрішньо переміщених осіб, ветеранів та безробітних, змогли безплатно опанувати професію.

Серед важливих GovTech-ініціатив у сфері освіти варто виокремити такі:

  • NUMO — вебплатформа для розвитку дітей віком 3–6 років у дитячому садку або вдома. Її розробили експерти ЮНІСЕФ та Міністерства освіти і науки України. На платформі розміщено матеріали для батьків, опікунів та педагогів, які сприяють гармонійному розвитку дошкільнят.
  • Book`VAR — освітня цифрова платформа доповненої та віртуальної реальності. Це застосунок для вивчення природничих наук із використанням доповненої та віртуальної реальності, який дає змогу візуалізувати фізичні експерименти під час навчання у 8–11 класах.
  • UNIVERA — мобільний застосунок для студентів, який містить: інтегрований розклад занять, університетські новини, платформу для пошуку роботи, можливість проведення онлайн-виборів. З моменту запуску UNIVERA налічує понад 15 000 користувачів.

App Store

Google Play

  • Ukraine.Inclusion — портал, який містить усю необхідну інформацію для інтеграції людей з особливими потребами в активне суспільне життя. На ньому розміщено список навчальних закладів з інклюзивною освітою, а також інформацію для батьків, опікунів і фахівців щодо навчання в таких умовах.
  • Study in Ukraine — офіційний урядовий сайт України для іноземних студентів, який адмініструється Українським державним центром міжнародної освіти. Портал надає інформацію та консультації щодо всього процесу вступу, подорожі, навчання та проживання в Україні. До 24 лютого 2022 року в українських закладах вищої освіти навчалося понад 84 000 іноземних студентів. Основні країни походження студентів: Китай, Індія, Азербайджан, Марокко, Нігерія, Туреччина, Туркменістан і Грузія. Станом на 2024 рік в Україні навчається понад 27 000 міжнародних студентів, з яких 7 194 вступили до університетів у 2024 році.
  • STUDYPASS — це електронний документ, який містить основну інформацію про студента, необхідну для поїздки до України та навчання. STUDYPASS створений із використанням технології блокчейн і сучасної криптографії, що захищає студентів від підроблених запрошень на навчання.
  • Єдина державна електронна база з питань освіти (ЄДЕБО) — автоматизована система для збирання, сертифікації, обробки, зберігання та захисту даних про надавачів й отримувачів освітніх послуг в Україні. Дані ЄДЕБО використовують для формування державних документів про освіту, учених звань і ступенів, ліцензій на освітню діяльність та сертифікатів акредитації, студентських квитків.
  • Електронний кабінет вступника — система, через яку подаються та розглядаються заявки на вступ до закладів вищої та професійної освіти.
  • Єдина школа — це автоматизована інформаційно-комунікаційна система для освітніх закладів, учнів, батьків й органів управління освітою. Функціонал системи містить: єдині електронні журнали та щоденники, участь в онлайн-уроках, перегляд записів уроків, онлайн-відповіді та тестування.
  • Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту (АІКОМ) — це електронна система управління освітою, що забезпечує збирання, зберігання, управління та використання освітніх даних.
  • URIS (Національна електронна науково-інформаційна система) — це інформаційно-телекомунікаційна система для збирання, формування, обробки, зберігання та використання даних про результати наукової діяльності українських наукових установ, закладів вищої освіти й науковців.
  • E-Journal — це безоплатний електронний журнал і щоденник, розроблений Інститутом освітньої аналітики для закладів загальної середньої освіти.

Цифрова грамотність суспільства є ключовим чинником економічного розвитку країни. Вона сприяє розвитку технологічного бізнесу та державних цифрових сервісів, підвищенню рівня життя громадян, посиленню підзвітності органів державної влади, запобіганню корупції, активному залученню громадян до державотворчих процесів. Тому підвищення рівня цифрових навичок є важливим аспектом розвитку сучасного суспільства.

Стаття підготовлена командою Kyiv Global Government Technology Centre за сприяння Світового економічного форуму, Міністерства цифрової трансформації України та програми EGAP, яка виконується Фондом Східна Європа за підтримки Швейцарії

Читайте більше